Only cow is red light sir! - Reisverslag uit Jaipur, India van Jelmer - WaarBenJij.nu Only cow is red light sir! - Reisverslag uit Jaipur, India van Jelmer - WaarBenJij.nu

Only cow is red light sir!

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

27 September 2010 | India, Jaipur

Dag allemaal!

het is al weer even geleden dat ik wat heb geplaatst. Lastig om te herinneren wat er allemaal gebeurd is. Veel, dat is wat zeker is.

De avond dat ik vertrok uit Varanasi was er eentje om te onthouden. In negatieve zin dan. Mn chauffeur was stipt op tijd om 22uur bij mn hotel. Tassen erin gooien en instappen maar. Met piepende banden scheurden we weg. De keren ervoor reed hij nog zo rustig.. Je moet je de wegen even voorstellen savonds laat daar in de stad : 3/4 van het verkeer heeft geen licht, alles gaat door elkaar heen en dan heb je ook nog de koeien, ook zonder licht! We scheurden rakelings langs alles en iedereen. Ik was nog niet aan de race, maar op dat moment kwam het er met 7 kleuren bijna wel uit! " what do you think of my driving sir?" vroeg hij. " Well, you drive totally different as before Babalu!!" Al lachend zei hij " Only cow is red light sir,hahaha!!" Eind goed al goed gelukkig... In ieder geval ruim op tijd voor de nachttrein op het station van Varanasi.

De treinrit was saai, al had ik wel mn favo plekje. Onderste bed van twee en aan het raampje. Ookal is het donker. Verder gebeurde er weinig spannends die treinrit, behalve dat een Japanse gozer 4x binnen het uur met een pleerol naar de wc liep. De hel natuurlijk, aan de race in de trein. Ookal zijn de wc's best nog wel schoon in de trein.

Eenmaal in Satna uitstappen en vanaf daar de bus naar Khajurao. Het busstation was een ranzige plek. Bussen die klaarstonden om te vertrekken, maar de schroothandelboer zou in zn handjes knijpen als ie de bussen zag. Aan elke bus ontbrak wel wat. Stukken motorkap, ramen, hele deuren etc. Niet te vergeten de inmens zwarte rook die eruit kwam als ze vertrokken. Daarnaast stiktte het van de vliegen bij de eettentjes. Ik at maar weer wat biscuitjes. Het ultieme onderwegvoer, naast bananen.

Onderweg raakte ik aan de praat met een Indier, later op de dag nam hij me mee naar een berg om daar de zonsondergang te bekijken. Vanuit het dorp renden er nog een stuk of 5 kids mee. Gezellige boel werd het. Vroeg naar huis laten brengen maar eerst onderweg wat bier en chips gescoord. Was behoorlijk gaar van de trein en hobbelende busrit. Lekker op bed StarMovie Channel gekeken.

De dag erop huurde ik een fiets om relaxed wat rond te jakkeren. Eenmaal onderweg kwam ik een bord " Rena Waterfalls" tegen. Het aantal km stond er niet bij maar onderweg kwam ik er achter dat het 11km was. Ach, tis toch vakantie...dacht ik... De heenweg was prima te doen. Bij aankomst stond er natuurlijk weer iemand klaar om als 'guide' te dienen. Daar heb je er hier heel veel van...(zucht) Maar goed, bij een waterval niet echt een guide nodig, dus na 10x nee zeggen kwam de boodschap over.
Watervallen best aardig, de 11km heen niet echt waard. Wel nog leuk gekletst met een Amerikaans meisje.
De terugweg werd een regelrecht drama. Ik ging al snel helemaal stuk in de bloedhitte, mn water was voor de helft al op en de wegen gingen van laag naar hoog en van hobbel naar hobbel, eindeloos rechtdoor. Daarbij zijn de fietsen ook niet van carbon oid en versnellingen kennen ze niet. Na een eindeloze rit, toch het centrum weer gehaald en compleet naar de klote wat te eten besteld. Uurtje daar gezeten en het ging allemaal weer. Ik sjokte wat door het dorpje, maakte hier en daar onvrijwillig de bekende praatjes met belangstellenden, bezocht wat tempels, sprak met een Koreaan en belande savonds in een Italiaans restuarantje waar ik een biertje bestelde. Daar raakte ik aan de praat met Alicia, uit de US of A. We besloten samen naar een dansshowtje te gaan, samen met een Indier die zij kende. Show was ok. We besloten wat te gaan drinken en nog wat te eten. Gezellige bende en ondertussen schoven er wederom 2 Yanks aan. De Indier vroeg waar ik die dag erop naartoe ging en ik vertelde dat ik naar Jhansi moest met de bus om daar de trein naar Agra te pakken ( allemaal al geregeld en betaald ) Hij bood me aan om me voor 500 Rupees naar Agra te brengen. Klonk ok, want geen bus en treinrit. Ik zei ok, deal. Beetje comfort ook wel lekker voor zo'n prijs. (jaja, de rest was al betaald, i know ) Het was rond 2330uur en wilde pitten, moe en de biertjes tikten er wel in. Nikki ( Indische gast ) wilde me wel op de motor naar huis brengen. Ik sprong achterop en ineens een 3e gozer achterop. Dat vond ik wat vreemd. Onderweg vertrouwde ik het allemaal niet meer zo wat betreft het ophalen en wegbrengen naar Agra. Ik zou om 12u opgehaald worden want de trein vertrok om 1720u naar Agra. Wat als ik niet opgepikt zou worden? Dan was ik sowieso de lul want never nooit dat ik die trein dan nog wel zou halen. We kwamen bij mn hotel, ik gaf hem 50 Rupees voor de lift " Can you pay me 100 Rupees already for tomorrow?" " No sorry, friend, i gave you my last fifty". Eenmaal op mn kamer besloot ik om gewoon met de bus te gaan, wat een fucking helse rit werd. 5uur vastgeklemd zitten tegen het raam omdat er een dikke gast naast je zit en met je knieen tegen het plasic van de stoel voor je. Had ik nu toch maar de gok genomen ging er regelmatig door mn kale en inmiddels wat gebruinde harses. Daarbij komt nog dat we 2x bijna kantelden op een smalle 'weg' omdat er een andere overvolle bus tegemoet kwam en beide chauffeurs te trots waren om aan de kant gaan. Het ging allemaal weer net goed.

Ik zou een pickup hebben op het station van Agra. Stond er niet. Mn mobiel was leeg ( had nummer van chauffeur )dus bellen werd hem niet. Dan lekker zelf een plek uitgezocht ( ik zit nog steeds in de geboekte toer ) Savonds tijdens wat biertjes gezellig gehad met Ben uit de UK.

Volgende ochtend naar toch wel het mooiste 'gebouw' wat ik ooit heb gezien : De Taj Mahal. Ik stond in de rij nadat ik een kaartje had gekocht ( ook zoiets 100 Rupees voor de locals, 750 voor niet-locals ) Het was een flinke rij. Komt er een gast naar me toe en die bied me aan om voor 100 Rupees een sluiproute te nemen naar een andere ingang. Doe maar dan...en binnen 10 minuut stond ik binnen. Met recht een prachtig iets. Het witte marmer schittert in je ogen,mooie vormen en graveringen etc etc. Absoluut mooi!!

In plaats van trein of bus vandaag een rit met de auto naar Jaipur in Rajasthan. Langzaamaan verandert het landschap. Nog niet in woestijn, dat is meer naar het Westen. Wel zie ik nu kamelen in de stad, maar ook op de snelweg! Wat zie ik eigenlijk niet op de snelweg?! Verkeer dat tegen de richting in gaat, autowrakken, mensen die overrennen, mensen die er gewoon lopen en af en toe een grazende koe...Tussendoor met de chauffeur nog mee naar zn huis geweest en daar zn kids ontmoet en een kopje Chai gedronken. Na totaal 7uur rijden dan eindelijk in Jaipur, waar het snikheet en verschrikkelijk stoffig is.

Het hotelletje waar ik nu zit is echt supermooi. 2 jaar oud en een superaardige eigenaar. Wel kijk ik er nu enorm uit om gezellig in guesthouses te verblijven. Ik heb nog 3 geboekte nachten te gaan in Pushkar, waar ik overmorgen naartoe ga, maar ik ga straks mn eigen slaapplek boeken. Jammer dan van het geld, maar krijg er meer plezier voor terug ( no worries mensen, ik vermaak me uistekend!)

Ik heb er nu 1 week opzitten en mijn idee van India is heel dubbel. Het is echt een prachtig, maar tegelijk ook best wel smerig land. Overal afval, stank etc. De mensen zijn superaardig, maar tegelijk vaak ook bloedirritant. Ze willen altijd een praatje maken en wanneer er eentje tegen je praat staan er gelijk 4 of 5 om je heen je aan te staren. Ergens allemaal wel grappig en echt niet zo vervelend, alleen geen 30.000 keer per dag...De kids zijn dan weer wel geweldig. " Hello hello" en vaak komen ze op hun blote voetjes naar je toe rennen.

Al met al echt wel top hier! Het mooiste gaat nog beginnen qua landschap ( verwacht ik )

Helaas, fotos uploaden gaat nu niet lukken. Gaat uren duren en ik zit hier al dik een uur. Moe!!

Hopelijk alles goed in NL!! En Hilda, leven mn planten nog? :-)

Toedeloki!!

  • 27 September 2010 - 16:57

    Jgsr:

    ik dacht, dat thailand net effe iets beter in de smaak valt. India is naturlijk ook mooi, maar'''' anders (zullen we maar zeggen)

  • 27 September 2010 - 16:58

    Louise:

    Erg leuk om je verslagen te lezen! Zou bagger schijten af en toe als ik lees wat je meemaakt. Benieuwd naar de beelden!

    Heel veel plezier!

    Louise

  • 27 September 2010 - 17:12

    Jorn:

    Het verkeer is bizar volgens mij! Maakt de verslagen wel heel spannend. Ben benieuwd naar het vervolg

  • 27 September 2010 - 17:59

    Lappo:

    Neem je zo'n heilige koe voor me mee? (A)

    liefs

  • 27 September 2010 - 19:08

    Rage:

    Hihihi jeetje ik heb wel zitten lachen hoor, ik zag gewoon heel veel dingen al voor mij, zoals jij in de bus naast die dikke man of jij met je crackers hihihihi.
    En maar goed dat je typte dat je je vermaakt, begon al te denken....oh ow vermaakt hij zich wel? Wel dus. Beterrrrr!
    Hier is het weer trouwens herfstachtig!!!

  • 27 September 2010 - 19:36

    Ma:

    na het lezen van dit verslag extra blij dat ik je aan de lijn had vanmiddag---vind je wel cool hoor jel! liefs

  • 27 September 2010 - 20:05

    Kai & Lieke:

    Wat een prachtig verhaal weer dude! Hebben er van genoten. Denk dat het dubbele van avontuur is dat het soms op het moment zelf helemaal niet zo leuk is als dat het achteraf klinkt :P Maar voor je herinnering wel prachtig!

    Enjoy!

  • 27 September 2010 - 20:22

    Wendy:

    geweldig verhaal jel... beleef het bijna met je mee....

  • 27 September 2010 - 21:18

    Nicht Mar:

    Ha Jelmer,
    Geniet weer van je verhalen en eigen stijl. Blijf maar veel biscuitjes en bananen eten, ga je ook niet aan de race. Wij aten in Indonesië ook veel Maria-kaakjes. Gek bericht weer hè, van je gekke achtertante (of zoiets). Geniet! En die foto's komen later wel.
    X Mar.

  • 28 September 2010 - 11:21

    Broer:

    Ah. Al behoorlijk hersteld van de cultuurschok, zo te lezen!

  • 28 September 2010 - 14:30

    Annemiek:

    Jelmer! Wat een mooie, grappige en leuke verhalen weer :-)
    Voor jou genieten maar ik zit hier mee te genieten ;-)

    Heel veel plezier nog!

    X

  • 28 September 2010 - 15:04

    Jorn:

    Nice pics!

  • 28 September 2010 - 15:10

    Rage:

    Nice pictures!!!

    Oeh de Taj Mahal schijnt erg mooi te zijn. Keer heel verhaal gezien erover op discovery channel.

  • 28 September 2010 - 15:22

    Thirz:

    Wow...mooie foto's en dito verslag weer! Nice koloniale bike! Tis toch wel een gazelle!? :D

  • 28 September 2010 - 19:15

    Rogier:

    Klinkt heel vet allemaal! Mooi avontuurtje! En vette foto's.

  • 29 September 2010 - 16:51

    Merijn:

    He kerel!
    klinkt allemaal super! In ieder geval niet saai en een groot avontuur. Krijg stiekem alweer een beetje heimwee naar de afvalbulten met koeien die stukken plastic aan het herkauwen zijn. Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van al die goedbedoelde praatjes maar dat zal minder worden naarmate die kale kop van je bruiner wordt, ha ha!
    geniet er nog van!

  • 30 September 2010 - 21:37

    Sabine:

    He Jelmer,

    Ik moet je even complimenteren met je schrijfkunst. Goed verhaal weer, alleen de titel al. Amuseer je nog, ciao

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Heerlijk een aantal weken onderdompelen in totaal iets nieuws. Onbekende omgeving,mensen,slaapplekken,vervoersmiddelen,eten,gebruiken,taal etc.. maar vooral plezier tijdens het reizen :)

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 100780

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 12 Oktober 2018

Iran

29 Oktober 2017 - 17 November 2017

Noord Oost China

18 Oktober 2013 - 18 Oktober 2013

Kiwi's en geisha's.

28 Oktober 2012 - 23 November 2012

India. Deel 3.

25 September 2011 - 20 Oktober 2011

Tòch weer India..

18 September 2010 - 07 Oktober 2010

India

21 Mei 2010 - 24 Mei 2010

Weekendje Barcelona

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

China

01 Oktober 2008 - 31 Oktober 2008

Hongkong en Thailand

Landen bezocht: