Nog 7 weken.... - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Jelmer - WaarBenJij.nu Nog 7 weken.... - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Jelmer - WaarBenJij.nu

Nog 7 weken....

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

05 Augustus 2010 | Nederland, Deventer

en dan wederom een onbekend stukje aarde ontdekken!

De kriebels beginnen nu langzaam te komen. Ik moet nog van alles regelen waarvan het visum eigenlijk het meest belangrijke is lijkt me zo. De route heb ik eerlijk gezegd nog geen idee van! Wel hoe ik ongeveer wil beginnen en welke provincie ik het meest zal bezoeken : Rajasthan.

Rajasthan ligt in het NoordWesten van India en grenst aan Pakistan. Een groot gedeelte van de Tharwoestijn ligt hier. Het schijnt daar een beetje sprookjesachtig aan te doen vanwege de kleurige kleding, oude forten en Haveli's. Dit zijn oude koopmanshuizen die soms zijn omgetoverd tot hotels.

Heb veel gehoord en gelezen dat India best heftig kan zijn vanwege de (enorme ) armoede. Kan er niet over oordelen en ben benieuwd hoe ik het zal ondergaan.

Voor de rest weinig te melden, maar had toch even niets te doen!

Leuk als jullie weer net zo meeleven als vorig jaar in China! Ik doe deze reisjes natuurlijk ook een beetje voor jullie! ;)

Gegroet!

  • 06 Augustus 2010 - 00:48

    Gien:

    Heey Jelmer,

    Als je in Rajastan bent, ga dan naar Jaipur (mooi kasteel) en boek een nacht in het toeristendorp. Beetje aan de prijs (europese prijs), dat wel, maar super, super mooi!

    Ohja, en ook in Rajastan, laat altijd weten dat je niet tegen heet eten kunt, want ze eten daar echt belachelijk heet.

    Verder, als je in Bombay komt, mooie musea. Ook Elephant Island is een leuke uitstap. Niets van de straat eten maar eet zeker wel de Brownie Sizzler bij Bombay Blue! Daarnaast zit altijd ook iets met lekker ijs. Ohja, en ook typisch indiaas ijs eten, ze zijn er erg trots op, maar het is dan ook erg lekker.
    In Bombay zitten de backpackers veel in Colaba street. Ik woonde toen precies achter Colaba street, aan de zeezijde, tegenover de visserskolonie in de overheidskolonie.

    In Delhi wordt je doodgegooid met tempels, de Akshardam is leuk om te gaan kijken, want die is nog geen tien jaar oud. Let wel op of je gepaste kleding aan hebt.

    Van Delhi onderweg naar Agra (waar de Taj Mahal staat) zeker even stoppen in Vrindavan, een tempelstadje. Veel indrukwekkender dan Agra zelf, en er is daar een ashram waar ik toen gelunched heb, ook een hele ervaring. Je kan daar vast ook slapen. Wel veel apen die alles jatten daar, hold on to your stuff.

    Bij Agra in de buurt zijn er ook heel veel kastelen, overal in India volgens mij wel. Maar het Rode Kasteel moet je zeker zien als je ook naar de Taj gaat, want die horen bij elkaar. (daar zat de koning die de Taj wilde bouwen gevangen).

    Ohja, en goed afdingen op alles, ze vragen echt belachelijke prijzen aan toeristen. 90% van de prijs af krijgen is geen uitzondering!

    Zo, volgens mij kan je er wel tegenaan zo. Let ook op voor vlooien enzo in hostels, en in India zit Malaria wel gewoon in de steden, dus zorg dat je onder een ventilator slaapt.

    Heel veel plezier en geniet! Nergens heb ik me ooit zo levend gevoeld als in India =)
    Ik ga maandag naar Mexico voor 3 weken, maar als je nog tips wilt, laat me maar weten dan mail ik je daarna wel.

    Grz,

    Gien

  • 06 Augustus 2010 - 00:55

    Gien:

    Ohja, PS:

    India stinkt. Verschrikkelijk.

    toen ik terug kwam, heb ik 3 maanden geen stank kunnen ruiken. (wel lekkere dingen overigens)

    En PSS:

    NOOOOIT iets aan bedelaars geven daar, tenzij ze echt een overduidelijke handicap hebben (geen ledematen ofzo). De standaard is heel anders en mensen schamen zich niet om te bedelen. Als ze bedelen wil dat dus niet zeggen dat ze geen geld of werk hebben. En anders goede kans dat je een pavement-family steunt, en dat wil je juist niet aanmoedigen. Kinderen al helemaal niks geven, hoe schattig ze ook kijken en hoe leuk de spullen die ze verkopen ook zijn. Kinderen moeten naar school (en de Indiase overheid denkt er ook zo over) maar je houdt ze uit school door ze geld te geven dat ze waarschijnlijk toch weer aan hun ouders moeten afstaan. Maak gewoon een praatje met ze, voor zover dat kan. Ook geen snoep geven, want dan heb je binnen de kortste keren vijftig kinderen op je dak, hehe. Als je geld wilt geven aan een goed doel, koop dan je souvenirs in het toeristen-dorp in Jaipur dat ik al noemde, dat is een soort wereld-winkel systeem: de makers van de producten krijgen er een eerlijke prijs voor (en jij betaalt een eerlijke prijs, de prijzen staan daar vast).

    Doei!

  • 06 Augustus 2010 - 04:24

    Kai & Lieke:

    Ha Jelmer, wij ondervinden het momenteel in Thailand maar weer eens hoe mooi reizen is. Super dat jouw reis nu ook in zicht komt!

    Lieke raadt je aan om ook naar Ladakh te gaan in het uiterste noorden van India. Onzettend aardige mensen, een interessante mengelmoes van Hindi, Ladakhi, Pakistaanse en Tibetaanse cultuur. Het allermooiste landschap van de hele wereld. Als we terug zijn sturen we wel een paar foto's!

    In ieder geval heel veel plezier op reis!

    Veel groeten uit Thailand

  • 06 Augustus 2010 - 06:28

    Wendy:

    ik kijk er nu al naar uit ;)

  • 06 Augustus 2010 - 08:09

    Ron En Ola Sparreboom:

    Ja ja, voor ons... Bedankt he! ;)
    Heel veel plezier met het "voorgenieten" en straks natuurlijk in India!
    Wij gaan je zeker volgen!

  • 17 Augustus 2010 - 13:58

    Patty:

    Vergeet Varanasi niet! Beetje uit de richting als je uitgaat van de gouden driehoek en rajasthan, maar zo de moeite waard ;) ik wil ook weer, maar het zit er voor mij dit jaar niet in. Fijn dat ik met jou mee kan lezen ter compensatie!

  • 03 September 2010 - 01:02

    Judith:

    Jelmer, jij helpt me altijd als ik weer es niet snap op de site! Ik wil je even een fijne verjaardag wensen, ookal ben je in Nl niet meer jarig, hier op sxm wél! We hebben namelijk pas net weer internet, na onze eerste hurricane overleeft te hebben, wat een gedoe! maar ja weer es wat anders. Earl kwam en ging Fiona ging erachteraan en nu staat Gaston (wat heb je nu voor ons Gaston??) er aan te komen. ...

    in India ben ik ook ooit geweest, dat was geen vakantie maar een ervaring... Kan je der veel over vertellen als je wat weten wilt dan mail je maar.

    wat ik nooit vergeet was de hele vroege ochtend tocht met bootje op de Ganghes in Varanasi... howel we gewaarschuwd waren dat .... op een gegeven moment kwamen we in een bocht waar veel vuil en weet ik het bleef "hangen". daar omgekeerd en iets verder voelde en hoorde ik een doffe "boenk'tegen het bootje. Ik keek over de reling en zag een in ontbinding zijnde vrouw in wat doeken, en een paling zwom door haar oogkas...

    Die heb ik daarna nooit meer gegeten, dat begrijp je misschien wel....

    zo kunnen we nog wel even, maar je gaat het zelf beleven, ik wens je veel veiligheid en gezondheid toe!

    groet uit een heet en stormachtig Sint Maarten, Judith

    (tjeerdenjudith)

  • 05 September 2010 - 15:39

    Ramon:

    Gozer! bijna man... hoe vet, weer een tripje :)
    ga ik je nog zien vantevoren of na de trip?? wan an!

  • 05 September 2010 - 15:39

    Ramon:

    Gozer! bijna man... hoe vet, weer een tripje :)
    ga ik je nog zien vantevoren of na de trip?? wan an!

  • 15 September 2010 - 16:05

    Vincent:

    he Jelmer,ja ik doe het nu alvast even,ik wens je een hele diepzinnige reis naar India,en diepzinnig zal ie wel worden,ons kent ons.
    Maak er een mooie reis van en ik zie je berichten fotoos graag tegemoet hier op deze site en maak er iets moois van,groet vincent

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Heerlijk een aantal weken onderdompelen in totaal iets nieuws. Onbekende omgeving,mensen,slaapplekken,vervoersmiddelen,eten,gebruiken,taal etc.. maar vooral plezier tijdens het reizen :)

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 100759

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 12 Oktober 2018

Iran

29 Oktober 2017 - 17 November 2017

Noord Oost China

18 Oktober 2013 - 18 Oktober 2013

Kiwi's en geisha's.

28 Oktober 2012 - 23 November 2012

India. Deel 3.

25 September 2011 - 20 Oktober 2011

Tòch weer India..

18 September 2010 - 07 Oktober 2010

India

21 Mei 2010 - 24 Mei 2010

Weekendje Barcelona

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

China

01 Oktober 2008 - 31 Oktober 2008

Hongkong en Thailand

Landen bezocht: