Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Jelmer - WaarBenJij.nu Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Jelmer - WaarBenJij.nu

Mumbai

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

27 September 2011 | India, Bombay

" welcome to Mumbai, sir" wordt er naar me geroepen vanaf de pre-paid taxi parkeerplaats." Goodmorning" zeg ik terug. Hij loopt naar me toe want hij ziet dat ik een ticket heb voor een pre-paid taxi, vlak daarvoor gekocht bij de uitgang van Mumbai International Airport. "Whats taxinumber sir?" Ik kijk op mn ticket en zeg dat het 6130 is. " Ok, follow me" Binnen 1 seconde loopt zijn assistent met 'm mee. Netjes loop ik mee met de mannen en we komen bij mn taxi. Ik slinger mn grote rugzak erin, daarna m'n kleine en ikzelf. De taxichauffeur zit al klaar en ik ook om te vertrekken. Het blijft stil... 6 donkerbruine Indiase ogen staren me aan. " Bakshees sir" zegt de taxiaanwijsmeneer,met een lach die zo nep is als merkkleding uit China. " only big amount" zeg ik. Haha, tuurlijk kom je daar niet mee weg Jel! " Forron coin sir?" Forron...forron? Ah...foreign bedoelt hij natuurlijk. Ik graai een 2 euro munt onderuit mn rugzak. Achteraf was 100 rupees goedkoper geweest om van 'm af te zijn. Want is 1,30 euro. Ach ja.. Zo rollen ze hier. Welcome to India!

De snikhete taxi wordt behendig door de taxichauffeur, die een Gandhi look-a-like is, tussen de andere heilige koeien gemanouvreerd. Die andere heilige koeien zijn hier overigens verboden. In Delhi ook, maar die luisteren daar wat minder goed. Ik zie er geeneentje onderweg. Zolang we blijven rijden is het prima uit te houden in de rijdende sauna. Maar zodra we stil staan wordt ik af en toe bevangen door de hitte. En zelfs het getoeter en de af en toe naar binnen waaiende uitlaatgassen voorkomen niet dat ik af en toe in slaap donder. "Colaba sir!" zegt Gandhi. " ok, great" zeg ik. Betekent het nu dat ik eruit moet ook al had ik gezegd dat ik naar Hotel Carlton moet. We rijden door... "Colaba sir!" Ok...' you know Carlton Hotel?' " yes,but cannot go...you go left here'Ah, we zijn er dus.

M'n kamer is basic. Gedeelde badkamer helaas. Maar verder prima. Ik pleur wat spullen uit m'n kleine rugzak en wandel richting ' The Gateway of India' dat slechts minuut lopen is. Verder zit het hotel pal naast ' The Taj Mahal hotel'. U weet wel, van die aanslagen een aantal jaar geleden. Bergen politie en ander wapentuig.Ik heb me nog nooit zo veilig gevoeld...

De gateway is best aardig om te zien. Zowat de enige blanke tussen de Indiers. Ik schiet mn plaatjes en heb toch wel honger. Om de hoek van m'n hotel zit het beroemde Leopold Cafe. Althans, voor degene die het boek " Shantaram' hebben gelezen. In dit cafe bevind de hoofdpersoon zich erg vaak. Een gaaf boek, maar ik zit pas op de helft van de 985 blz. Ik bestel een ' paneer tikka massala vegetarian'. Met uiteraard ' nan'. Stukken 'brood' afscheuren en lekker door de massala halen en ongeneerd met je klauwen eten. Wegwerken met een Kingfisher en plezier gegarandeerd!

Het is rond 1730u en wil nog wat doen. Ik besluit om een taxi te nemen naar Marine Drive. Een boulevard in de stad aan de Arabische zee(?) Ik pak 1 van de duizenden geel/zwarte Commanders die hier rondrijden en verdomd prettig zitten. Eenmaal daar zitten er honderden anderen. Dat kan ook niet anders, uiteraard. Ik ga zitten en zoals verwacht krijg ik bezoek van ene " nedeer" Zo verstond ik zijn naam. We proberen wat te praten maar heel vloeiend gaat het allemaal niet. Ik bied hem een sigaret aan. Dat wil die wel. Maar aankrijgen lukt 'm niet. De amateur! Niet gek veel later staat de fik erin, grappen en grollen nog wat zover mogelijk. Tijd om terug te gaan. Ik laat me afzetten bij Leopold en drink een biertje. Roken mag helaas bijna nergens binnen.
Terug in Carlton check ik mn Lonely Planet voor de volgende dag. Neem een douche. Praat nog wat met 2 Engelse dudes maar ben zo verdomde gaar en moe dat ik naar mn nest ga.

Vandaag een boottochtje naar Elephant Island genomen. Dik uur heen, lekker uitwaaien op de boot. Even weg van het lawaai in de stad. Dit gedeelte van de stad doet me aan Bangkok denken trouwens. Tis hier tig keer beter dan in Delhi. Relaxter, leuker etc.
Eenmaal op Elephant Island was het relaxed rondlopen. De caves waarvoor dit gebied bekend staat zijn niet heel interessant, behalve als je van half vergane goden houdt die uit steen zijn gemaakt. Prima om te relaxen ieder geval.Boottochtje terug ook prettig. Muziekje op en lekker in de zon zitten.

Vanavond even naar "Chowpatty beach". Zwembroek niet nodig want het water is daar gewoon giftig. Een soort Ganges, zeg maar.

Vanavond even uitzoeken wat ik morgen ga doen. In ieder geval vertrekt mn trein om 2130u richting Hubli (ritje van 15uur) waar ik vanaf daar een uurtje of 4 met de bus moet. Dan ben ik in Hampi. Wat erg tof/relaxed e.d. schijnt te zijn. We zullen het zien!

All good here!

Oja, strak blauwe lucht hier en een graadje of 32. Eindelijk zomer!

Cya!!

  • 27 September 2011 - 12:17

    Kai Stevens:

    Jelmer, je geeft het niet op hè, herkansing India! Tof dat je weer op pad bent. Ik ben heel benieuwd naar je belevenissen... India moet ik toch ook een keer naartoe! Have fun daar!

  • 27 September 2011 - 12:17

    Jorn:

    Klinkt wel relaxed allemaal! Have fun daar!

  • 27 September 2011 - 12:17

    Merrel:

    Smeer je je bolletje wel goed in jellebel? Kusje

  • 27 September 2011 - 12:20

    Wendy:

    No Jel, het leest weer prettig weg je verhaal..... Fijn dat het nu al beter lijkt dan je vorige bezoek aan india... Have Fun..... en trouwens hier begint de zomer ook hahahaha :):)

  • 27 September 2011 - 12:29

    Thirz:

    Lekker verhaal Jel!

    Voelt meteen al zoveel beter aan dan de vorige keer!
    Dus het is gelukt met je treinticket? :-)

    Geniet ervan en tot je volgende verhaal!

    xx

  • 27 September 2011 - 12:57

    Nicht Mar:

    Hé Jelmer, goed om je bericht te lezen en weer héél leuk om te volgen!
    Knipoog! Mar.

  • 27 September 2011 - 13:35

    Yara:

    Een goed begin zo te lezen Jelmer! Succes met de lange en hopelijke een niet al te warme treinrit! NJOY!

  • 27 September 2011 - 14:17

    Debby :

    Stoer dat je het gewoon weer doet..India! Laat je niet gek maken en geniet er van. Hampi moet erg tof zijn, heb ik gehoord.

  • 27 September 2011 - 14:22

    Hildamania:

    Hey Jel!

    Fijn dat je eindelijk zomer hebt! Wij hier ook!
    Heel benieuwd naar je avonturen!

    Liefs, Hilda en Ernst

  • 27 September 2011 - 14:29

    Ron:

    mooi verhaal buzzel.

    lekker lang treinreisje :) succes.... maar klinkt nu al top allemaal :)


  • 27 September 2011 - 14:39

    Rob:

    Goeie eerste inruk in ieder geval. Zet hem op!

  • 27 September 2011 - 16:12

    Eggh:

    Top goos! Enjoy

  • 27 September 2011 - 16:13

    Rage:

    Chill! Ik volg je verhalen vanuit Ass'n!

  • 27 September 2011 - 17:38

    El Martydor:

    Yo J,
    nu al meer plezier gehad dan vorig jaar! Hoe doe je dat toch? ;)
    Veel plezier nog met de rest van de trip en kijk uit naar het volgende verhaal!

    Grtz,
    M

  • 27 September 2011 - 18:22

    Marije:

    Ah! Daar is het eerste spannende avontuur! Erg leuk om te lezen. Succes met je treinreis morgen en tot het volgende avontuur!

    Marije

  • 27 September 2011 - 19:30

    Annemiek:

    Erg leuk weer te lezen en je klinkt goed! :-)
    Geniet ervan!

    XX

  • 27 September 2011 - 19:59

    Anne:

    ook ik heb je avontuur weer gelezen en ga m zeker volgen!!
    Fijne reis! ennuh gedraag je ;-)

  • 27 September 2011 - 20:48

    Jasper:

    Stroll in the park. Geniet van de zomer!

  • 28 September 2011 - 16:01

    Ola:

    Ik lees het al: het gaat helemaal goed daar! Veel plezier!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Heerlijk een aantal weken onderdompelen in totaal iets nieuws. Onbekende omgeving,mensen,slaapplekken,vervoersmiddelen,eten,gebruiken,taal etc.. maar vooral plezier tijdens het reizen :)

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 100780

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 12 Oktober 2018

Iran

29 Oktober 2017 - 17 November 2017

Noord Oost China

18 Oktober 2013 - 18 Oktober 2013

Kiwi's en geisha's.

28 Oktober 2012 - 23 November 2012

India. Deel 3.

25 September 2011 - 20 Oktober 2011

Tòch weer India..

18 September 2010 - 07 Oktober 2010

India

21 Mei 2010 - 24 Mei 2010

Weekendje Barcelona

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

China

01 Oktober 2008 - 31 Oktober 2008

Hongkong en Thailand

Landen bezocht: