Harbin, Mudanjiang en Yanji - Reisverslag uit Yanji, China van Jelmer - WaarBenJij.nu Harbin, Mudanjiang en Yanji - Reisverslag uit Yanji, China van Jelmer - WaarBenJij.nu

Harbin, Mudanjiang en Yanji

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

08 November 2017 | China, Yanji

Harbin was prima vertoeven. Overdag liep ik lekker in het wilde weg rond, met m'n camera. De tweede dag bezocht ik wat tempels en daar in de buurt was er een pretpark, gesloten dat dan weer wel, maar het diende als binnendoorweg in de stad. Doordat er dus geen enkele attractie open was en er nauwelijks mensen liepen deed het me denken aan de botsauto's in Tsjernobyl, maar dan zonder de straling. Hoop ik. In de avond keek ik net als de avond ervoor met de 'crew' van het het hostel naar een film. Chinees, met Engelse subs. Twee prima dagen alles bij elkaar.

Vroeg in de ochtend vertrok ik naar Mudanjiang. Soft seat klasse, helemaal prima, plekje aan het raam etc. Na 5 minuut onderweg te zijn besloot ik m'n mp3 speler aan te zetten en op datzelfde moment ging de muziek blijkbaar in de trein ook aan. Net op zon volume dat het mijn eigen muziek overstemde. Dik 5 uur Chinese muziek was niet heel tof. Aangekomen in Mudanjiang bleek mijn slaapplek toch niet geboekt te zijn wat ik niet heel erg vond want achteraf bleken er guesthouses te zijn in de buurt van het station. Ik kon ze niet vinden dus het werd een soort van Golden Tulip hotel achtig iets. Helemaal prima. Die avond sjokte ik wat over een markt, aangestaard worden om de zoveel seconden. Grappig wel. De ochtend erna besloot ik lukraak een bus in te stappen en wel te zien waar ik uitkwam. Na een kwartier stapte ik uit, levende wijk etc. Ik liep richting een klein restaurantje en daar waren ze een Chinese vuurwerkmat aan het uitleggen. Ik maakte er foto's van en natuurlijk moest ik ook met hun op de foto. Of ik wat te eten wilde? tuurlijk! Het compenseerde het karige ontbijt in mn hotel. De rest van de dag heb ik de benen onder mn lijf vandaag gelopen, 2 rollen volgeschoten op allerlei plekken ; woonwijken, in aanbouw zijnde woonwijken, industrieterreinen, onder bruggen, etc etc. All good!

Omdat mijn trein de volgende dag pas om 1630 zou vertrekken besloot ik een late checkout te fixen, dat zou dan 10 euro kosten, 50% van de kamerprijs. Ik hoefde niks te betalen. Top! Daarnaast had ik geen zin om weer de hele treinreis te moeten genieten van Chinees gejengel dus ik besloot mn treinkaart te upgraden naar soft sleeper. Met een Chinese vertaling op zak lukte dat probleemloos. Engels spreken is in deze regio echt nog minder dan minimaal.

Gisteravond kwam ik aan in een gloedjenieuw hostel in Yanji, daar waar ik dit nu typ op de laptop van een van de meiden die hier werkt. Internetcafe's bestaan niet meer met de komst van smartphones en wifi. Lastig wel zo zonder smartphone. Het is hier helaas wat schijtweer, koud winderig en regen. Morgen wordt het beter. Dan ga ik als het goed is op pad met Zuid Koreaanse gozer naar de grens met Noord Korea. Hij praat Chinees, Koreaans en Engels. Dat is handig! We gaan naar het plaatsje Tumen ( check Google Maps ) maar ik weet niet zeker of dat doorgaat. Hier vlak over de grens in Noord Korea ligt de plaats ' Hoeryong'. Ja, grappig nietwaar? :)

Tot zover!

Cheeeerrrrzzzzzzzzzzzz

• 08 November 2017 - 08:30

Eggh:

tof!!
    klinkt goed, nog een beetje uitgaan ook?
    ga je ook naar noord korea?

• 08 November 2017 - 08:38

Rogier:

Mooie avonturen buur!

• 08 November 2017 - 08:41

Hilda:

Ooo, wat een reis he!! Klinkt supergaaf!
    En ik moet stiekem wel gniffelen dat alles zo gericht is op smartphones en jij die bewust niet hebt meegenomen

• 08 November 2017 - 09:08

Yaar:

Jij bent daar dus de attractie:)! En gelukkig zijn er mensen met een laptop...volgende keer misschien toch je slimme foon mee? Have fun bij de grens!

• 08 November 2017 - 09:23

Mo:

Welkom bij de domme telefoon brigade! High five!

• 08 November 2017 - 10:08

Merle:

Avontuur! Heerlijk!
    En ja dat is een grappige naam

• 09 November 2017 - 17:57

Gerdine:

Je bent hier in NL ook een attractie! ;P Enjoy the ride babe! xxx uit een steeds kouder wordend NL brrrrrrr..... nipply hoor! :)