Kolkata! - Reisverslag uit Calcutta, India van Jelmer - WaarBenJij.nu Kolkata! - Reisverslag uit Calcutta, India van Jelmer - WaarBenJij.nu

Kolkata!

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

19 November 2012 | India, Calcutta

De dag na Diwali was wat saai in Varanasi. Had ook weinig zin om wat te doen dus veel is er die dag niet gebeurd. Naast wat plaatjes schieten.
De dag erna kwam ik rond de middag broer en zus weer tegen en ik ging met hun mee wat eten. Ze hadden het plan om naar de
film te gaan en dat leek me leuk, dus ging ik met ze mee. Er draaide een Indiase film dus de keus was snel gemaakt. Het werd
' Jab Tak Hai Jaan' Waar ging het over? Uiteraard een liefdesverhaal met af en toe wat dans. Alles in het Hindi, maar het verhaal is zo makkelijk dat je de taal niet hoeft te spreken om het verhaal te kunnen volgen. Zoals veel zaken hier in India ging het betreden van de zaal rommelig met hier en daar wat geduw en getrek, maar aan zitplaatsen houden de Indiers zich meestal wel, net zoals in de trein. De film begon en DE filmster van India kwam in beeld en een gejuich steeg op uit de zaal. Erg grappig! Ook grappig : Aan zee zwemmen de vrouwen met een complete sari aan maar zodra er een sexueel getinte scene in beeld komt, stijgt er weer gejuich op uit de zaal.. Leuk contrast. Al met al waren de 3 uur in de bios erg vermakelijk. Na de film moest ik mijn ticket voor de volgende dag ophalen en ik zou even later bij de broer en zus aansluiten in een cafeetje om
wat te eten. Eenmaal daar aangekomen waren ze al klaar met eten ( ticket ophalen duurde wat langer ) en ik nam afscheid van nam afscheid aangezien zij de dag er op naar Nepal zouden vertrekken. Leuke tijd met ze gehad. Ik bestelde een thali en raakte nog even aan de praat met wat Fransen en dook even later mn nest in.

In datzelfde cafeetje zat ik de ochtend erna een ontbijtje naar binnen te proppen en ik raakte aan de praat met een gepensioneerde Brit. Hij zat 6 maand per jaar in India en reisde hier af en toe op zn motor rond. Hij vertelde dat hij een dj was halverwege de 60's in Engeland en dat een jaar of 30 gedaan heeft. Enorm gelachen om hem vooral over wat hij over de ghats vertelde waar de doden worden verbrandt ( zoals ik al op Facebook plaatste maar nu ook even voor de mensen zonder
Facebook ) " "So, I was watching the burning ghats. Suddenly a cricketball fell on this burning body, 2 goats passed by, 4 dogs were fighting around the place and a cow was watching all this. Where was the sanity of all this?!" Daarbij dus dat Britse accent. Leuke ontmoeting!

Op het treinstation van Varanasi keek ik toch weer even mn ogen uit. Er kwam een trein aan en de goedkoopste klasse stopte precies voor de plek waar ik zat te wachten terwijl ik een muziekje luisterde. Weer die mensonterende beelden van op elkaar gepropte mensen. Nog voor de trein stilstaat staan er hordes verkopers met allerlei soorten eten klaar om die door de ramen te verkopen. Een verkoper met onwijs vieze handen schepte daarmee de rijst op een bord en de daarbij behorende saus en van dat gezien te hebben kwam de diarree al zowat uit mn oren... Voor de finishing touch deed hij er nog wel een pepertje op. De trein vertrok en op dat moment zag ik in de verte de zonsondergang en tegelijk ook een groepje apen een brug oversteken. Erg gaaf die silhouetten van die beesten te zien. Dat mooie moment werd teniet gedaan door 2 mannen die op hun hurken 2 meter voor me vanaf het perron op de rails aan het pissen waren. Roken mag daar dan weer niet.

In de trein ontmoette ik Matt, uit Londen. Beetje verhalen uitwisselen etc. Met 3 uur vertraging kwamen we de volgende dag in Kolkata aan. Hij had al een pickup geregeld en ik kon meerijden. Dat was prettig! Precies ook in Sudder street, daar waar degoedkoopste slaapplekken en voorzieningen voor de backpackers zijn. Hij zit dan weer in een duur hotel. Ik vond een slaapplek en trakeerde mezelf voor een nachtje op een gigantische kamer met 2 2 persoonsbedden, grote badkamer etc. Helaas geen warm
water en een fan die het alleen op standje orkaan doet. Savonds met Matt nog wat gegeten en niet al te laat naar mn kamer, om daar relaxed een beetje Star Movie channel te kijken. Vanochtend vertrokken naar een goedkopere slaapplek een paar minuut verderop.

Vandaag Kolkata in geweest in mn uppie. Matt is hier met een soort van missie. Zijn over-overgrootvader heeft hier gewoond en destijds getrouwd met een Indiase en hij is op zoek naar de geschiedenis van zijn familie. Best tof! Vanochtend naar Victoria Memorial geweest. Ipv met de metro of taxi ben ik gaan lopen. Een half uurtje in de brandende zon. Maar helaas, op maandag is alleen de gigantische tuin open. Mooi en relaxed maar jammer dat VM zelf niet open was. Morgen herkansing! Daar in de buurt zit een Art Gallery en die zou pas 3 uur later open gaan. Shit... Ik pakte de metro naar het noorden van de stad. Ik wilde naar Old Chinatown, waar nauwelijks nog wat over zou zijn maar het zou alsnog een aanrader zijn. Maar Jelmer en kaart lezen... dat werkt niet... Navragen leverde niets op en daarbij de pijn in mn rug van de ' bedden' hier ( plank met dun matrasje ) en sowieso algehele moeheid gaf ik het op en doe ik morgen een herkansing.

Kolkata is trouwens een verrassende leuke stad ( tuurlijk is er veel armoede ) met veel brede wegen, overal een zwerm van gele taxis ( Ambassasadors ) en doet me een beetje aan Mumbai denken. Voor mijn slaapplaats staan trouwens 2 gele afgedankte Ambassadors. Ik zou er zo eentje daarvan naar NL willen laten verschepen. Die autos vind ik wel cool en daarbij zitten ze ook nog eens konings. Ik heb hier nog 2 volle dagen. De 3e dag zal in het teken staan van inpakken, uitchecken en naar het vliegveld gaan om vanaf hier naar Delhi te vliegen, dus ik negeer de vermoeidheid maar even ( wat klinkt dat weer ontzettend verwend, haha!)

Ik wens u allen een fijne dag!!

Jel.

  • 19 November 2012 - 12:31

    Ron:

    Klinkt allemaal weer lekker buzzel. Laatste weekje lekker genieten voor je weer in de dagelijkse sleur komt. Enjoy;-)

  • 19 November 2012 - 13:07

    Paula:

    Leuk om te mee te lezen.
    Geniet er nog even van.. want van een brandende zon hebben we hier geen last!

  • 19 November 2012 - 13:19

    Broer:

    Alsof het een weekendje Ameland is.

  • 19 November 2012 - 13:24

    Merrel:

    JIJ OOK EEN FIJNE DAG! x

  • 19 November 2012 - 13:34

    Wendy:

    mmmmm... brandende zon...Als je weer deze kant op komt zal ik me maar flink inpakken want hier is het kkkkkoud.
    Geniet nog even lekker voordat je weer de ijzige kou in komt.


  • 19 November 2012 - 15:13

    Buur:

    Mooie verhalen weer buur!

    Grtz, vanuit de oost!

  • 19 November 2012 - 18:22

    Yara:

    Laatste dagen...ik zeg volop genieten! Uitrusten doe je maar in het vliegtuig of in het koude NL! Hugs

  • 19 November 2012 - 18:46

    Ma:

    Leuk dat ik je gisteren sprak in de tram, net of je vanuit de flat belde..!Weet je nog hoe bijzonder wij het vonden toen Jasper jaren geleden-er waren toen nog bijna geen mobieltjes in NL-belde terwijl hij door Nagasaki liep?
    Goede terugreis-misschien kan ik je vrijdag van het station halen (paar tussenuren).
    See you then! X

  • 19 November 2012 - 19:21

    Kleine:

    Deze trip is helemaal zoals die moet zijn, of niet Kale....geniet nog ff van je laatste dagen in het land van de heilige dieren!

  • 19 November 2012 - 19:28

    Koos En Leen:

    Wij zijn al dodelijk vermoeid van je reisverslag HOE moet jij dan wel voelen......
    Maar ja ,Koos morgen 84 jaar en liever een volledig verzorgde reis!
    Doen we iets verkeerd,want we ontvangen geen foto"'s
    Genieten van je verhalen en wensen je een goede thuisreis naar het mistige kikkerlandje.
    Groetjes Koos en Leen.

  • 19 November 2012 - 20:06

    Rage:

    Hihihi, leuk te lezen wat je meemaakt. Ben toch blij hier nu in dit koud kikkerlandje te zitten.
    Groetjes!!!!

  • 19 November 2012 - 21:33

    Annemiek:

    Zo leuk je verhalen te lezen! Genietse nog even daar. X

  • 19 November 2012 - 21:46

    Marije:

    Genieten dus die laatste dagen! Vind ik ook!
    En laat die diarree maar daar! ;-)

  • 22 November 2012 - 07:32

    Ola:

    Zo kom weer te laat op m'n werk haha... Klinkt geweldig!
    Geniet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Calcutta

India. Deel 3.

Rondreis.

Recente Reisverslagen:

24 November 2012

Voor de mensen zonder Facebook! ( Foto's)

21 November 2012

De laatste!

19 November 2012

Kolkata!

14 November 2012

No ghats no glory!

10 November 2012

Pushkar
Jelmer

Heerlijk een aantal weken onderdompelen in totaal iets nieuws. Onbekende omgeving,mensen,slaapplekken,vervoersmiddelen,eten,gebruiken,taal etc.. maar vooral plezier tijdens het reizen :)

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 100727

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 12 Oktober 2018

Iran

29 Oktober 2017 - 17 November 2017

Noord Oost China

18 Oktober 2013 - 18 Oktober 2013

Kiwi's en geisha's.

28 Oktober 2012 - 23 November 2012

India. Deel 3.

25 September 2011 - 20 Oktober 2011

Tòch weer India..

18 September 2010 - 07 Oktober 2010

India

21 Mei 2010 - 24 Mei 2010

Weekendje Barcelona

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

China

01 Oktober 2008 - 31 Oktober 2008

Hongkong en Thailand

Landen bezocht: