No ghats no glory! - Reisverslag uit Benares, India van Jelmer - WaarBenJij.nu No ghats no glory! - Reisverslag uit Benares, India van Jelmer - WaarBenJij.nu

No ghats no glory!

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

14 November 2012 | India, Benares

Ik zit op een stuk beton ergens op het station van Ajmer, dat een grote puinhoop is vanwege een verbouwing. Er komt een andere reiziger
aanlopen.Max, een Duitser. Netjes gekleed in een overhemd, keurig brilletje. We maken een praatje maar heel kort erna gaan we allebei richting de plek waar onze coupe zal aankomen. De treinen zijn hier nogal lang en je wil tuurlijk op tijd instappen. We spreken af dat we elkaar bij
aankomst in Delhi bij de uitgang nogmaals ontmoeten om een riksja naar Paharganj te delen. Eenmaal op mijn andere plek wordt ik aangesproken
door een jochie van 13. Spreekt goed Engels en vraagt van alles. Hij zal me wel helpen zei hij zolang hij in de buurt bleef. Toch fijn, zo'n
persoonlijke beschermer. Eenmaal in de trein blijft hij nog even naast me zitten want hij zou in dezelfde klasse reizen ( wat ik me niet kon
voorstellen ) Ineens springt hij op, geeft een hand ' bye bye friend' en weg is ' ie.

Een uur of 10 uur later rollen we Delhi in en het is compleet onduidelijk voor me welk station het is. Buiten is het donker en omgeroepen waar
je bent, wordt er niet. Zelfs de locals turen naar buiten waar we nu zijn. Ik stap uit in New of Old Delhi, ik weet het nog steeds niet, en ik loop in de mensenmassa Max tegen het lijf. Wat een klein wereldje is het toch. We nemen een riksja en tijdens het ritje vraag ik of hij een sigaretje wil. Hij was eigenlijk 2 maand gestopt maar wilde er toch eentje. Maar na 1 trekje hoest hij als een zeehond ' wazz is ziss??!` We komen aan in Paharganj maar we twijfelen allebei of dit wel daadwerkelijk de plek is waar we moeten zijn. Aan de reclameborden te zien zaten wegoed. We zochten een slaapplek en de eerste vroeg 2400 Rs per nacht.. Next! 100 meter verderop was het 800Rs... We wilden (nog) minder betalendus we vroegen we om een dicount ' no possible'. We liepen weg. ' Ok, 600 Rs sir'. Mooi! We besloten de kamer te delen dus dat werd een goedkoop nachtje in een prima kamer. Ergens nog wat te eten gehaald en voordat we gingen slapen vroeg Max 'What is your name again?!'

De dag erna sjokten we even samen wat rond en in een smal, druk gangetje zag ik de grootste hoop koeienstront ooit. Serieus... als ik erin zou trappen zou ik tot m'n knie er in wegzakken. No kidding!! Tranen van het lachen allebei namen we even afscheid om allebei ons eigen ding te gaan doen. Mijn treinticket naar Varanasi was een paar dagen ervoor nog steeds ' waitlist 1'. Dus in principe had ik nog geen treinticket. Diezelfde dag nog steeds dus en ik besloot naar een ' train,air,busticket winkeltje' te gaan. Het verhaal uitgelegd en voor 500rs kon hij het wel fixen dat mn ticket bevestigd werd. Ik vertrouwde het niet zo en betaalde eerst 300. Na 2 uur wachten dan eindelijk het verlossende woord dat ik naar Varanasi kon. Nog wat gegeten met Max en op naar de trein.

Op het perron schrok ik wel even... De allergoedkoopste klasse zat tot de nok toe volgepropt. Mensen staken nog uit de opening en in de treinwas het nog erger.. Zelfs door de opening van de ramen werden er mensen naar binnen gepropt.. Ik werd er serieus naar van om dat te zien. En dan te bedenken dat de reis naar Varanasi minimaal 12 uur zou duren (uiteindelijk 13,5uur) En ik?? Ik reisde konings 1e klas. De eerste keer
hier in India en dat is toch wel prettig hoor.. Maar toch schaamde ik me bijna om de coupe in te stappen naast die coupe die tot de nok volgepropt zat...

In Varanasi had ik een pick-up geregeld aangezien bij de boeking van mn guesthouse stond dat de plek moeilijk te vinden zou zijn. Het werd weer
een dodemansrit met af en toe weer mn hart in mn keel. En ja, ik had het nooit van mn leven kunnen vinden in het labyrinth van gangetjes hier.
Ik wachte even in de gemeenschappelijke ruimte en ineens hoorde ik van boven ' hey man!' Daar stond de jongen uit Nieuw-Zeeland die ik in
Bikaner had leren kennen tijdens de cameltrip. Erg leuk!! Hij ging met zn zus even naar een internetcafe en savonds zou ik hem weer tegenkomen.
Ik wandelde wat langs de Ghats ( trappen die naar de Ganges leiden ) en dook even een internetcafe in. Astrid en haar man zouden er inmiddels
ook zijn en via FB liet ik weten dat ik er aan kwam. Via Google Maps hun hotel gevonden en een half uurtje later zat ik met hun op het terras
van hun hotel met een mooi uitzicht over de heilige rivier. Tijdens het kletsen werd mijn flesje drinken nog gejat door een aap. Haha!
We liepen even later door de gangetjes hier beetje rond te neuzen, fotootjes schieten, kletsen en af en toe verbazen over wat we nu allemaal
zien hier in deze bijzondere stad. We zochten de ghats en Astrid zei ' och, het staat gewoon op een bord daar'. Een Indier hoorde dat maar niet
helemaal goed ' boat?? you want boat??'. Hij bedoelde of we een ' boatride' over de Ganges wilden waar je hier mee doodgegooid wordt. Hilarischmomentje. Het was rond 1830u en elke dag rond dat tijdstip is er een ceremonie aan de Ganges waar ze hier de dag mee afsluiten. Het blijft
bijzonder ook al had ik het 2 jaar terug ook al eens gezien. We kwamen de broer en zus uit Nieuw-Zeeland tegen en we besloten om met zn allen wat te gaan eten.

Het is/was natuurlijk ook Divali! En is toch wat minder spectaculair dan gehoopt. Ik had een zee van lichtjes verwacht en die waren er ook wel
hier en daar op de trappetjes en op de daken van huizen, maar het vuurwerk had toch de overhand. Niettemin natuurlijk tof om mee te maken!

Eenmaal terug in het guesthouse stond ik op het dak samen met broer en zus alles te bekijken. Fotootjes maken en een beetje ouwehoeren. Broer
en zus besloten naar bed te gaan en ik raakte aan de praat met Susan uit Californie.Erg leuk mee zitten kletsen een uurtje of 2 en ze gaf me
haar emailadres. Wanneer ik ooit in Californie zou zijn was ik ' more than welcome!'. Cool!

Morgen heb ik een trein naar Kolkata, maar ik twijfel nog een beetje. Ik heb het hier prima naar mn zin en om 5 dagen in die inmense stad te
blijven lijkt me wat lang, dus ik denk dat ik de trein maar cancel en een dagje later ofzo ga. Ik zie het wel!! :) En ik merk dat wanneer je
wat langer ergens verblijft toch leuker is dan constant maar ' on the road' te zijn. Je leert de stad wat beter kennen en tis leuk om herkent
te worden in de winkeltjes waar je je spullen koopt.

Maar,eerlijk is eerlijk, ik krijg ondertussen wel steeds meer zin in een broodje frikandel met!!

Goed, ik ga weer even richting de ghats! Beetje mensen kijken :) ( en boatride/massageaanbiedingen afslaan )

Hugs!

Jel.

  • 14 November 2012 - 08:05

    Buur:

    En een schnitzel om de bek mee af te vegen!!

    Vergeet je niet om een duikje te nemen in de heilige rivier?

    grtz,

    buur

  • 14 November 2012 - 08:06

    Jgsr:

    Prachtig! Onbegrijpelijk dat je in dit enorme land telkens "reisgenoten" tegenkomt. Genieten!

  • 14 November 2012 - 08:56

    Broer:

    Ik wil de foto van die hoop stront wel zien.

  • 14 November 2012 - 09:14

    Jorn:

    Mooi verhaal weer JelmerT

  • 14 November 2012 - 10:39

    Ma:

    Zag gisteren op tv hoe Divali hièr gevierd wordt, bovendien in tekstboek op school ook een verhaal hierover! Weet nu wat de achtergrond hiervan is, jij??

  • 14 November 2012 - 16:41

    Kleine:

    He kale,


    Ik denk dat jij overal in India al na 1 sec herkend wordt...! Herkenbaar, die jattende aap.....kan mij zo'n zelfde incidentje ergens in Maleisie herinneren...haha..
    Bizar dat je nu zelf ook de volgepropte treinen hebt meegemaakt, al was het vanaf je troon in je paleiscoupe!
    Lekker geschreven weer!! Tot je volgende verhaal!

  • 15 November 2012 - 07:26

    Marije:

    Mooi verhaal! Lijkt me heel bijzonder, dat 'sfeertje' bij de Ganges!

  • 15 November 2012 - 11:34

    Gea:

    Ha Jel, zit weer volop te genieten van je verhalen hoor, spannend!!

  • 15 November 2012 - 11:34

    Gea:

    Ha Jel, zit weer volop te genieten van je verhalen hoor, spannend!!

  • 15 November 2012 - 22:20

    Nicht Marianne:

    Lieve neef, je bent toch wel een echte avonturier aan het worden. Zo leer ook ik India een beetje kennen, te gek hoor. Zaterdag komt toevallig je broer met vriendin hier gezellig eten. We zullen op je proosten (zal wel met een koppie thee zijn ..., nou ja, de anderen dan hè.....).
    Nog veel plezier daar. Mar.

  • 16 November 2012 - 11:47

    Pris:

    Hé Full Moon! Mooi verhaal weer :)! Have fun in Kolkata! Ta ta!

  • 16 November 2012 - 22:29

    Rage:

    Leuk te lezen wat je meemaakt. En dat leest als veel!!!
    *geniet van een heerlijk broodje frikandel met*

    Grapje :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Benares

India. Deel 3.

Rondreis.

Recente Reisverslagen:

24 November 2012

Voor de mensen zonder Facebook! ( Foto's)

21 November 2012

De laatste!

19 November 2012

Kolkata!

14 November 2012

No ghats no glory!

10 November 2012

Pushkar
Jelmer

Heerlijk een aantal weken onderdompelen in totaal iets nieuws. Onbekende omgeving,mensen,slaapplekken,vervoersmiddelen,eten,gebruiken,taal etc.. maar vooral plezier tijdens het reizen :)

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 100724

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 12 Oktober 2018

Iran

29 Oktober 2017 - 17 November 2017

Noord Oost China

18 Oktober 2013 - 18 Oktober 2013

Kiwi's en geisha's.

28 Oktober 2012 - 23 November 2012

India. Deel 3.

25 September 2011 - 20 Oktober 2011

Tòch weer India..

18 September 2010 - 07 Oktober 2010

India

21 Mei 2010 - 24 Mei 2010

Weekendje Barcelona

31 Augustus 2009 - 25 September 2009

China

01 Oktober 2008 - 31 Oktober 2008

Hongkong en Thailand

Landen bezocht: